var vi hos manuelterapaut,å det viser seg att Nora har KISS syndrom,aldså en låsning i nakken,han fant også stivhet i bekkenet,å øverst i ryggen!En slik låsning er som å gå med en kink i nakken,å vi veit jo hvor vondt å ubehagelig det er!stakkar gullet mitt...MEN,da er behandlingen startet,og de blir helt fine igjen etter kun ett par behandlinger!:D
Han mente bestemt att dette er grunnen til att vi har slitt sånn med leggingen,pluss endel annet,mente også att pga. låsning i nakken kan de få trøbbel me svelget osv.så kanskje dette er årsak til den dårlige vektøktningen!
Det var iallefall en UTROLIG lettelse å finne utta det,da fikk jeg bekreftet denne mage følelsen på att det faktisk var noe som "plaget" henne!Videre nå skal vi til fysioterapaut en stund,så på kontroll der om 6 uker.
Han mente virkelig att jeg kom til å merke tydelig forskjell etterhvert,men tar jo litt tid siden hun er såpass gammel,da vaner har satt seg osv.Blir uansett kjempe spennende å se,og jeg er såå glad for att lille søta mi an bli kvitt plagene....:D:D
Legger med litt om kiss,fra hjemmesiden til barneklinikken!-Tjandra.
Symptomer som er vanlige både ved KISS I og KISS II
Følgende symptomer er typiske for både KISS I og KISS II. Oftest er det slik at barnet har en blanding av de to KISS-typene.
3-måneders-kollik
Utrøstelig skrik
Forstyrret søvn
Spiseproblemer
Motorisk uro
3-måneders-kollik
Dette er barn som skriker mye, ofte utrøstelig og er vanskelig å roe ned. Oftest skjer dette om kvelden og natten og gjerne i timesvis. Erfaringsmessig blir disse skriketoktene mindre ved 3 måneders alder. Ofte følger det også med problemer med fordøyelsen og luft i magen. Men hvor går grensen mellom normale tilpasningsproblemer for livet utenfor livmoren og evt. andre forstyrrelser? I pediatrien går man ut fra at et barn normalt sett kan skrike inntil 3 timer. Skriker barnet mer enn 3 timer om dagen i 3 dager etter hverandre bør man finne ut av årsaken. Oftest kan ikke barnelegen finne noe og foreldrene blir sendt hjem igjen. I medisinske fagkretser er 3-månders-kolikken et mysterium.
Utrøstelig skrik
Har man med et skrikende barn og fortvilte foreldre å gjøre, kan det være lurt å oppsøke manuell terapeut for å undersøke nakken. Erfaringen har vist at ved nøye forundersøkelse har opp til 60 % av alle babyene meget god effekt av manuell terapeutisk behandling. Oftest er det nok med en eller to behandlinger.
Forstyrret søvn
Andre symptomer som observeres hyppig er forstyrret søvn. Barnet har vanskelig for å finne roen ved innsoving og våkner mange ganger i løpet av natten. Det er vanskelig å sove sammenhengende.
Spiseproblemer
Spiseproblemer kan være en følge av et KISS-syndrom. En blokkering i de øvre nakkeledd kan gjøre det vanskelig å kunne benytte seg av en god suge- og svelgeteknikk.
Barnet kan også gulpe mye. Det kan selvfølgelig være andre årsaker til disse problemene men man må utelukke en blokkering i de øvre nakkeledd.
Motorisk uro
De øvre nakkeledd danner et viktig balanseorgan i spedbarnsalderen. Er det en blokkering så kan det være vanskelig å finne ro eller midten i kroppen. Barnet virker ofte motorisk urolig.
Ensidig bruk av arm og ben kan være en følge av en blokkering i de øvre nakkeledd og dermed kan det skje en asymmetrisk utvikling.
Oversensibilitet i nakken kan oppstå ved et KISS-syndrom. Barnet har tydelig ubehag når man trer på en genser eller body over hodet eller setter på en lue.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar