mandag 7. april 2008

Uke 37;)


Da er jeg i uke 37 etter ul.terminen,og innenfor termingrensa!Det vil og si att barnet ikke regnes som prematurt vis det blir født nå!
Etter sjekk på sykehuset fredag,er alt bra!!Fortsatt i denne modningsfasen,har 1-2 cm. åpning,og mormunnen er moden....men trenger noen skikkelige rier for att det skal komme lenger!Selv om kynnerne jeg har faktisk vistes godt på ctg måleren;)

ellers ikke no nytt!!!Gjør ikke noe spesielt for tia,annet enn å sove,se tv,sove,sitte på data`n,spise osv:D

Legger ved ett skriv om den fasen jeg er i nå:
Fødselens tre faser
Jordmor Monica Moland

Fødselen deles ofte inn i tre faser: åpningsfasen, frigjøringsfasen (utdrivningsfasen) og etterbyrdsfasen.


1. Åpningsfasen

I åpningsfasen åpner mormunnen seg. Vanligvis er dette den lengste delen av fødselen. Visste du forresten at kvinner har to munner? Mormunnen – eller livets port, som den også kalles – er “halsen” på livmoren. Det var der sædcellene slapp gjennom for ca. 9 måneder siden. Etter den tid har den vært lukket for å passe godt på det verdifulle innholdet. Nå skal den åpne seg og gjøre plass til barnet som skal ut. Hvilken programmering! Den endrer konsistens nå i slutten av svangerskapet, blir moden og gjør seg klar til å kunne åpnes. Er det ikke flott? Kvinnekroppen kan åpnes, nærmest som en blomst!

Åpningen bør bli ca. 10 cm. Det er helt nødvendig med så stor plass for at barnets hode skal kunne passere. Klarer du å forestille deg dette?


Ja....ganske sprøtt det hele....!:)
-Tjandra

Ingen kommentarer: